Friday, December 19, 2008

rasa dosa

seribu satu macam rasa sedang bersarang dalam-dalam
apa rasanya dosa?
hari-hari yang dilalui belum dapat menjelaskan itu
sebelah hati ini diragut oleh rasa kebas
sebelah lagi disentap dan dibawa lari – untuk dipeluk ketakutan yang datang menghurung – jadi reput dan hilang kelak

ah, mari ke mari
rampungkan jasad ini
tembak jantung dan kaki kita
dan semua tak akan jadi lagi – seperti yang ditakuti sangat-sangat

dosa, barangkali – menyayangi kita dan mahu berbicara dengan bahasa yang sukar
simpan semua cerita kamu tentang dosa, kerana kamu belum merasakannya dan mencelup dan meramas dan menyelam di dalamnya untuk menjadikan kamu faham
cakap-cakap di sini tak laku! Dalam jasad, cerita kamu kaku.

aku tak mahu dengar bunyi sumbang kamu tentang dosa kerana ketika ini – aku merasakan – Tuhan sedang berbicara dengan aku tentang hal itu
jika ada ampun yang akan berlaku
akan aku sidaikan diampaian berdawai duri untuk dikeringkan dulu
sebelum dipersembahkan terus kepadaNya
dan bukan melalui siapa-siapa lagi
- hanya aku dan Dia

kau? boleh berselubung dengan air mata darah


meja pejabat
19 disember 2008

No comments: