Sunday, December 9, 2007

mawar putih terkoyak

dalam sunyi bait-bait waktu
saat terputus titik-titik merentangi
antara kau dan aku

kau hilang dalam perjalanan entah ke mana
yang di atur

angin bertiup deras
memadamkan terus semua ingatan aku pada kau

dan
di titian waktu; tempat di mana kita bertemu semula
kau bercerita

waktu yang hilang itu dulu
kau terpaut pada satu tangan yang meminta
ditawarkan cinta
dan kau sambut
membayangkan tangan itu nanti adalah pelindung kau

dan harga untuk cinta itu
adalah kesucian kau - kerana cinta itu suci
kata tangan tadi

aku cukup faham kenikmatan itu
dan juga ke naifan yang merangkul
menjadikan kau dungu
dikaburi cinta murah yang
kemudian hilang entah ke mana - dan mungkin juga akan bertandang lagi nanti
menagih cinta suci dari kau
sekali lagi

atau

menagih ruang untuk bergelut selingkuh dengan kau
membawa topeng cinta yang kau sendiri dahagakan
dan hujungnya - seperti aku jangka - kau ditunggang saja

lagi-lagi-lagi-lagi-lagi-lagi
berulang kali dan kau tak akan faham semua itu

tapi
saat itu juga
pasti cinta suci tadi sudah bersalut luka
kerana kesucian kau tidak bertakhta lagi
untuk meraih nafsu perawan ghairah
yang selalu mendambakan
darah manis dari celah kangkang
para gadis perawan muda
dalam setiap kesempatan
dan menjadikan mereka semua sundal
termasuk kau

umpama dulu
kau bagai mawar putih mekar
kini sudah terkoyak
dan
tidak ada apa untuk aku lakukan
bagi membetulkan semua itu

cuma adakala
aku terfikir
mungkin tidak perlu lagi mawar putih untuk zaman ini
biar semua koyak

(selamat semuanya)
jika ada lagi titi yang menghubungkan kita, aku akan ada di sini
namun, jika titi itu roboh
aku juga akan hilang lenyap
sama seperti kau pernah hilang dulu

bangsar utama
9 disember

No comments: